Det oväntade uppmärksammas

Vår annonsering i Financial Times har rönt stort intresse i media. Svenska Dagbladet, Kvällsposten och Sydsvenska Dagbladet har gjort notiser kring satsningen. Ystads Allehanda och SR Kristianstad har även dom velat uppmärksamma detta. Läs o lyssna på inslagen under Press på vår hemsida - se denna länk:
http://www.visitosterlen.se/art.asp?artikel=565&sf=press&lang=SE

Vi tycker att Österlen är betydligt mer än gula rapsfält och några intensiva semesterveckor sommartid. Vi vill även sätta regionen på konferenskartan och tycker att Financial Times är en bra tidning för att nå målgrupperna VD:ar, marknadschefer, sekreterare. De som bokar konferenser och möten helt enkelt.

Vi hade förväntat oss konkreta förfrågningar som effekt av annonseringen. Det har vi fått. Det vi inte hade förväntat oss är den stora uppmärksamheten från radio och tidningar, vilket är en positiv bieffekt av att annonsera i Financial Times. Det visar också vilken hög status som FT har.

Det oväntade uppmärksammas. Dagens människa är generellt väldigt invand i ett tryggt och rutat mönster. När något sticker utanför det invanda, blir det intressant. Det man gör får givetvis inte sticka ut för långt - då blir det bara konstigt och oförståeligt. Ordet tvärtom, har för mig en positivt innebörd som jag många gånger, både privat och yrkesmässigt, lutar mig mot. Men det får inte bli för ofta för då blir ju tvärtom det invanda...

Joachim Orrenius
Turismansvarig VisitÖsterlen

Samarbete kring turismen på Österlen

VisitÖsterlen och en smak av Österlen ingår ett samarbete som syftar till att utveckla servicen/turistinformationen till regionens gäster och för att hjälpa varandras verksamheter inom lämpliga områden samt dra nytta av varandras kompetenser och nätverk.

Förutom distribution av broschyr, kart- och informationsmaterial ingås även ett samarbete kring onlinebokning som innebär att de båda verksamheterna delar på bokningsprovisionen.


- Detta innebär att vi nu fångar upp gästen vid den norra infarten till Österlen och navigerar denne till lämpligt boende, restaurang, aktivitet eller annat som gästen önskar. Gästen är den store vinnaren i detta positiva samarbete, säger Joachim Orrenius från VisitÖsterlen.


- För vår del känns det som en självklar utveckling av vår ursprungliga affärsidé som helt bygger på samarbete mellan olika aktörer. Att servicen för våra gäster dessutom blir ännu bättre känns väldigt bra, säger Eva Norrsell från en smak av Österlen.

  

För mer info:

VisitÖsterlen, Joachim Orrenius Tel 0705-692221 E-post [email protected]

En smak av Österlen, Eva Norrsell, Tel 0414-73505 E-post [email protected] 


VisitÖsterlen är den regionala turistorganisationen på Österlen. Vi utvecklar turist- och mötesnäringen genom att erbjuda dig turistinformation, online-bokning, stugbokning, semestertips, konferensförslag, guide och Österlenkartan.


En smak av Österlen driver turistinformation, restaurang och butik i Brösarp. Vi vill samla och lyfta fram lokalt och småskaligt producerad mat där miljötänkande, kunnande och medvetenhet står i centrum

Joachim Orrenius
Turismansvarig VisitÖsterlen


Vinnare TUR-mässan i Göteborg

Under vår slogan-tävling på TUR-mässan fick vi in väldigt många bra förslag. Nu har vinnarna utsetts. Vinnare av en SPA-weekend för två personer på Ystad Saltsjöbad inkl CD-samlingen "En bit av Österlen", blev Ingegerd Johansson. Ingegerds vinnande slogan lyder: "Österlen, Sveriges sydligaste ädelsten".


De fem vinnarna av CD-samlingen "En bit av Österlen" är: Reine Jidbrant, Anna Modin, Lena Henriksson, Inger Wennberg och Ulla Ekbohm. Samtliga vinnare är informerade via telefon. 

Vi säger grattis till alla vinnare och välkomnar er tillbaks till nästa års TUR-mässa!

Glad sommar - vi kanske syns på Österlen i sommar!


VisitÖsterlen
| Ystad Saltsjöbad | Tomelilla Turismutbildning

Joachim Orrenius
Turismansvarig VisitÖsterlen


Turistinformationen öppen under Matrundan

Bodil Jönsson och Svante från Sköllens Gårdshotell inviger
Bild - Bodil Jönsson och Svante från Sköllen Gårdshotell invigningstalar. Foto VisitÖsterlen.

Nu är Matrundan invigd. Jag deltog vid lördagens (10 maj) invigning i Simrishamn där Svante från Sköllen Gårdshotell höll ett visionärt och roligt invigningstal. Därefter fick vi ta del av Bodil Jönssons tankar om Matrundan. Bodil kallar Matrundan för Konstrundans lillasyster, med tillägget Maja (efter barnvisan "när lillan kom till jorden"). Att som nyfödd, "i maj när göken gol", bli jämförd med den erfarna 40-åringen Konstrundan är inte illa. Jag är övertygad om att 2010 kommer Matrundan vara riktigt välkänd i semestersverige i allmänhet och i Skåne i synnerhet.

Nu har den första Matrundan precis startat och det finns redan mycket vi har att förbättra till nästa års evenemang. Men låt oss fokusera på det positiva och faktumet att Matrundan nu är igång. Alla inblandade (frivilliga insatser, bidragsgivare, uppdragstagare, sponsorer, medlemmar, projektledning, praktikanter och styrelse) kan med rätta känna en stor stolthet!

Speciellt tack till Karolina som var med under hela lördagen (både vid uppsättning och nedtagning av tältet). Även Vitaby Lanthandel och Hotel Kockska Gården hade representanter på plats vid det praktiska arbetet i samband med Simrishamnsinvigningen. Alla medlemmars produkter/broschyrer från Simrishamnstältet har jag nu ställt i vårt garage på Lillevångsgatan 6. Kontakta VisitÖsterlen när ni önskar avhämta detta - Tel 0414-20410 - E-post [email protected]

Vi anser att den nya turistsatsningen Matrundan är ett mycket bra exempel på hur olika aktörer kan samarbeta över regionens kommungränser - kanske övervinns även en del andra gränser i detta kollektiva samarbete? Drygt 30 företag presenterar nu en smakfull meny av kulinariska aktiviteter mellan 10-18 maj. Även om det inte är sk högsäsong, ser vi det som självklart att hålla vår turistinformation öppen under Matrundans båda helger. Under lördagen tog vi emot mellan 10-15 frågor via telefon och mejl som direkt hade med Matrundan att göra. Mestadels handlade frågorna om var/när invigningen är samt hur man får tag i kalendariet. Mitt intryck är att Matrundan redan är välkänt. Folk har lätt  förstå vad Matrundan är, givetvis mycket tack vare Konstrundans välkända koncept, men också tack vare ett bra arbete av alla inblandade.

Våra öppettider under Matrundan är:
10-11 maj - 10-14
17-18 maj - 10-14
I övrigt öppet som vanligt alla vardagar året runt mellan 09-17.

Matrundans kalendarium hittar du i denna länk:
http://www.visitosterlen.se/aeupl/pdf/matrundan_kalendarium-s-1.pdf

Välkomna till Matrundan och landet Culinaria!

Joachim Orrenius
Turismansvarig VisitÖsterlen och vice ordförande i Matrundan Kulinarisk Turism Ek för

RSS 2.0