Stort intresse för Österlenmontern på TUR-mäs

Årets TUR-mässa i Göteborg blev en stor framgång för den gemensamma Österlenmontern. Kartor, broschyrer och informationsmaterial hade en strykande åtgång.


- Att Österlen och även Ystad är starka och positiva varumärken märks varje gång vid sådana här publika arrangemang. Sista dagen fick vi t o m dryga ut med informationsmaterial från Position Skånes monter. Det har varit mängder av konkreta förfrågningar och ett mycket positivt samarbete i montern, säger Joachim Orrenius från VisitÖsterlen. 


Årets Österlenmonter var ett samarbete mellan Ystad Saltsjöbad, Tomelilla Turismutbildning och VisitÖsterlen. Under parollen "Österlen - bäst sedan länge", kommunicerade trion Österlen som en fantastisk region för turismutbildning, SPA- och semestervistelser samt konferenser.


- Kanske blir det repris nästa år? Vi har redan preliminärbokat samma monterplats inför TUR 2009 och gör nu en utvärdering av årets mässa. Men allra först är det fokus på alla nya förfrågningar och affärskontakter, säger Joachim Orrenius från VisitÖsterlen.


Besökarsiffrorna putsades rejält på årets TUR. Drygt 19 000 besök under branschdagarna följdes av 32 000 besök under publikdagarna lördag och söndag. Totalt 51.000 besökare och

1 900 företag och organisationer från 96 länder ställde ut på årets mässa, som blev en av de kommersiellt främsta någonsin.


Branschdagarna, med inriktning på Mötesindustrin, blev också en strålande succé. I år hade ett flertal specialchartrade TUR-tåg satts in, som förde cirka 2 000 fackbesökare från Stockholm och Skåne till mässan. Mötesindustridagen på fredagen drog fulla hus. - Vi hade bl a ett 90-tal utländska mötesköpare från ett tiotal länder på plats, vilket visar det växande intresset av att förlägga möten av olika slag till Sverige. Onsdagens Kapitalmarknadsdag förde samman turistentreprenörer med finansiärer. Den följdes upp av ett 50-tal 5-minuterssamtal med representanter för Näringsdepartementet. - Nästa år tar vi steget fullt ut och satsar på en Meeting Industry Week, från onsdag till fredag, avslöjar Johan F Lundberg.


För mer info:

VisitÖsterlen, Joachim Orrenius Tel 0705-692221 E-post [email protected]

Johan F Lundberg är mässansvarig för TUR på Svenska Mässan, Tel 031-708 80 35.


VisitÖsterlen är den regionala turistorganisationen på Österlen. Vi utvecklar turist- och mötesnäringen genom att erbjuda dig turistinformation, online-bokning, stugbokning, semestertips, konferensförslag, guide och Österlenkartan.


TUR är Nordens största rese- och turistmässa och arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg sedan 1984. TUR 2009 äger rum 19-22 mars. TUR ska ge inspiration till resor och resmål, både när och fjärran. Mer information: http://www.tur.se/

Joachim Orrenius
Turismansvarig VisitÖsterlen


Kommentarer
Postat av: elaine

ha en bra dag!!

2008-03-18 @ 09:58:40
URL: http://elaine.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0